گوگل آنالیتیکس

گوکل آنالیتیکس Google Analytics

Session چیست ؟

به زبان ساده یعنی تعداد دفعاتی که سایت ما باز شده به 2 شرظ :

1- با مرورگر جدید باشد

2- نیم ساعت نگذشته باشد .

مثال شرط 1 :یعنی اگر یک نفر صفحه سایت ما را با مرورگر کروم باز کرده (1 سشن محسوب میشود) باز کرده و بعد با مرورگر فایرفاکس هم باز کرد دیگر یک سشن نیست بلکه با مرورگر جدید سشن جدیدی شمرده می شود.

مثال شرط 2 : با مرورگر کروم سایت ما باز شده و نیم ساعت بعد صفحه رفرش میشود. در آن صورت سشن جدید محسوب می شود.

Session  چرا مهم است ؟ چون سنجه ی مهمی در تبلیغات کلیکی محسوب می شود.

نکته مرتبط با Session : 

گوگل در شمارش Session ها ربات ها و بینندگان فیک (Fake) را حذف میکند. اگر چند روز بعد آماری Session  ها متفاوت یافتیم یعنی در این مدت گوگل متوجه شده تعدادی از Session هایی که برای ما محاسبه کرده بود ربات یا فیک بوده اند و یا بعکس ربات نبوده اند و نیاز است تا محاسبه شوند.

Users چیست ؟

هیچ ارتباطی با عضویت و ثبت نام ندارد و مرتبط با کوکی ها می باشد.

برای تعریف بهتر از User باید تعریف مناسبی از Cookie داشته باشیم.

Cookie چیست ؟

کوکی داده ای است که توسط سرور روی مرورگر ذخیره می شود تا در مراجعه بعدی در سایت ، سرور از آن داده ها استفاده نماید.

چه نوع داده هایی توسط کوکی ها ذخیره می شوند ؟

  • Retargeting یا هدف گذاری مجدد. مثلا در سایت دیجی کالا اگر کلای خاصی را چند بار جستجو کنید، در دفعات بعدی بازدید همان نوع کالا که قبلا جستجو کرده اید را بیشتر برایتان به نمایش می گذارد. این کار توسط هوش تجاری(Business Intelligence) انجام می شود.
  • User & Password :  وقتی در یک سایت هنگام ورود نام کاربری گزینه مرا بخاطر بسپار را انتخاب میکنیم به کمک کوکی ها یوزر و پسورد شما ذخیره می شوند.

پس User  یعنی تعداد کوکی های شناسایی شده در یک بازه زمانی 

نکات مرتبط با User :

  • با زدن دکمه ی قفل کنار نوار آدرس مرورگر میتوانیم کوکی های صفحه جاری را مشاهده یا حذف کنیم.
  • آیا Users دقیق است ؟ خیر. چون بعضی از کوکی ها پاک شده اند
  • در کشور های آمریکای شمالی استفاده از کوکی ها نافی حریم خصوصی کاربران نیست. در بعضی کشورهای اتحاده اروپا و انگلیس استفاده از کوکی ها باید با اجازه و رضایت کاربر استفاده شود.

NewUsers چیست ؟

همان تعداد User هایی می باشد که کوکی آنها به تازگی ایجاد شده است.

نکات مربوط به New Users :

  • اگر یک کاربر، یکبار با کروم، یکبار با فایر فاکس، یکبار با گوشی و یک بار با Incognito یک صفحه را ببیند برای هر کدام مستقلا NewUser شمرده می شود.
  • اگر کاربری که یکبار به سایت ما مراجعه نموده، کوکی هایش حذف یا منقضی شوند در مراجعه بعدی New User محاسبه می شود.
  • تاریخ انقضای کوکی های گوگل آنلیتیکس 6 ماهه است.

به طور کلی Session تعداد فعات است و User تعداد نفرات 

Number Of Session Per User چیست ؟

حاصل تقسیم Session بر User است.

Page Views چیست ؟

تعداد دفعاتی است که صفحات شما در مرورگر بارگذاری شده است. آیا همیشه این تعداد به مفهوم دیده شدن صفحه است ؟ خیر. ممکن است صفحه باز شده باشد ولی مشاهده نشده باشد.

نکات Page View

  • برای مشاهده ی تعداد صفحات ایندکس شده ی یک سایت، دستور مقابل را در جستجوی گوگل می نویسیم. Site:smarted.ir

Page Session چیست ؟

هر بار که سایت باز میشه این تعداد صفحه بازدید شده.

Average Session Duration چیست ؟

معدل مدت زمانی که افراد روی سایت شما هستند.

Bounce Rate چیست ؟

تعداد کسانی که با دیدن یک صفحه، آن صفحه را بسته و بدون کلیک یا هیچ اکشن دیگری سایت را ترک کرده اند.

دلایل Bounce Rate :

  • کندی سایت
  • ظاهر بد
  • محتوای بی کیفیت
  • ایرادهای سایت
  • بازدید کننده اشتباه که دو حالت دار
    • مثلا بازدید کندده دنبال مطلب دیگری بوده ولی بخاطر انتخاب نا مناسب کلمه جستجو مطلب شما برایش کاربردی ندارد.
    • کاربر به اشتباه روی لینک کلیلک کرده
  • یا حتی ممکن است کاربر در همان صفحه اول به پاسخ مورد نظر خود رسیده و نیازی به رفتن به صفحه جدید نداشته است

و بدانیم Bounce Rate  هیچ سایتی صفر نیست.

روش هایی برای کمتر کردن Bounce Rate

  • با ترفند هایی کاربر را تشویق به کلیلک کنیم. کثلا برای دیدن شماره تلفن در محلی کلیک کند.
  • با اشتفاده از Tag Manager اسکرول و Hover رو هم بعنوان یک رخداد در نظر بگیریم.
  • با اسفاده از Iframe هر 5 ثانیه صقحه را Refresh کنیم. (ممکن است شامل جریمه گوگل شوید)
  • با قرار دادن مطالب مرتبط، دستور استفاده، دانشنامه، محصولات مکمل و … کاربر را تشویق کرد به صفحات دیگری از سایت ما برود.

هر تعداد تعداد Bounce Rate بیشتر باشد یعنی تعداد بیشتری با دیدن این صفحه، سایت شما را بسته اند.

در هر کدام از سنجه هایی که نام بردیم چه اعدادی مناسب است؟

این موضوع بستگی زیادی به نوع کسب و ککار شما دارد.

مثلا اگر در حوزه تخصصی فولاد کار میکنیم که جنس مخاطب ما B to B است. نمی توان انتظار داشت تعداد بازدید روزانه ی سات ما شبیه به سایت های عمومی که درباره طیف گستردده ای از موضعات مطلب می نویسند پر بازدید باشد.

در حوزه های عمومی می توان با تحلیل سایت های مشابه به اعداد نرمال و مرسوم در آن حوزه پی برد.

تعدادی ابزار وجود دارد که میتوان برای تخمین سنجه های سایت های رقیب از آنها استفاده کرد.

Hypestat.com

similarweb.com

برای پیدا کردن دیگر ابزارهای تخمین میتوان عبارات زیر را جستجو کرد.

Similarweb Alternative

hypestat Alternative

با جستجوی عبارت  website Worth  ابزارهای برای قیمتگذاری سایت ها پیشنهاد میشوند که در آن سایت ها هم به تخمین سنجه های مورد نظر ما می پردازد.

برای سنجه ی  Number of Session Per User چه عددی مناسب است ؟

بستگی به نوع کسب و کار دارد. مثلا یک سایت آموزشی که کاربران از آن خرید کرده اند طبیعی هست که چند بار در هفته مراجعه مجدد داشته باشند. ولی سایت ایران خودرو هم سالی یکبار هم طبیعی است.

مثلا سایتی که سیگنال بورس می دهد تا 20 و 30 هم بالا می رود چون کاربران هر روز با آن لاگین میکنند تا اخر وقت اداری بطور مرتب به آن صفحه سر می زنند.

ولی در حالت عام و معمولی این عدد بین 1.2 تا 1.6 است. خبرگزاری ها گاهی حدود 2 هم هستند

برای سنجه ی  Page Per Session چه عددی مناسب است ؟

عدد معمول با توجه به نوع سایت و جنس مخاطب بین 2 تا 6 متفاوت است.

توسط ابزارهای تخمین که معرفی شد Page Per Session سایت های مرتبط را مشاهده میکنیم و با توجه با آنها به عدد نرمال در آن حوزه پی می بریم.

PPS یا Page Per Session استثنا هم دارد. بعضی از مشاغل خدماتی مثل خشکشویی آنلاین یا اسنپ ترجیح این است که PPS کمی داشته باشد به این مفهوم که کاربر با تعداد کلیک های کمتری به پاسخ مورد نظر برسد.

در سایت های محتوایی PPS هر چه بیشتر باشد بهتر است.و گفته میشود در سئو موثر است.

در سایت های فروشگاهی بهتر است کاربر با کلیک کمتری به خرید نزدیک شود و در عین حال این سنجه در سئو تاثیر مثبتی دارد برای حل این موضوع از بلاگ استفاده میکنند که نرخ PPS بهتر شود.

به طور خلاصه بوسیله یلاگ، دانشنامه، راهنمای خرید، مرجع مقالات علمی و اخبار میتوان نرخ PPS را بالا برد.

همچنین میتوان از فرمت های ویدئویی و ثایل صوتی برای ماندگاری بیشتر کاربر در سایت استفاده نمود.

نکته : Embed نمودن فیلم ها از سایت هایی مثل آپارات نه تنها تاثیر منفی ندارد، بلکه بسیار نیز مفید است.

برای سنجه ی  Bounce Rate چه عددی مناسب است ؟

Bounce Rate یا خروج ناگهانی درصد کسانی است که فقط یک صفحه از سایت ما را می بینند. به اعتقاد برخی صاحب نظران بانس ریت سنجه مهمی در سئو نیست ولی روی PPS و Average Session … اثر منفی دارد. پس برای کمتر کردن نرخ خروج ناگهانی باید راهکارهایی را در نظر گرفت که در بالای همین صفحه به آن اشاره شد.

نرخ معمول اغلب سایت حدود 40 تا 60 درصد است.

و نکته آخر اینکه نرمال است که سایت های تک صفحه ای Bounce Rate  بالایی داشته باشند.

برای سنجه ی  New Visitor  و Return Visitor چه نسبتی مناسب است ؟

اگر همه کاربران جدید باشند نشانه خیلی خوبی نیست یعنی هیچکس تمایلی به مراجعه مجدد با سایت شما نداشته است. اگر محصول خوبی ارائه کنید ممکن است تا 50% هم کاربر بازگشتی داشته باشید. در این میان نکاتی هم باید در نپر گفت. مثلا وقتی کمپینی می رویم، نرخ کاربر جدی با بشدت زیاد می شود. ولی وقتی کمپینی به تازگی اجرا نکرده ایم بین 20 تا 50% کاربر بازگشتی طبیعی می نماید.

کپی و انتشار مطالب سایت کاملا آزاد است. !!!