قدم های اولیه ی سئوی سایت
آیا تاکنون برای شما اتفاق افتاده از خود سوال کنید چند نفر به سایت شما مراجعه کرده اند؟ و بعد از مراجعه کدام صفحات شما را دیده اند؟ و از آن مهمتر در هر کدام از صفحات سایت شما چقدر زمان صرف کردهاند تا کجای صفحه اسکرول می کنند و حتی کدام قسمت ها را چند بار کلیک کرده اند؟
قطعاً تصمیمات درست تری میگیریم، اگر بدانیم مخاطبین ما در چه ساعاتی بیشتر به سراغ سایت ما میآیند، با لپ تاپ هستند یا موبایل؟ و حتی مرورگر آنها چیست و از کدام کشور و حتی شهرها هستند.
یا شاید جالب باشد بدانید فقط انسان ها نیستند که سایت شما را مشاهده میکنند بلکه رباتهایی از موتورهای جستجو مثل گوگل سایت ما را بررسی میکنند و اطلاعات آن را در جایی برای استفاده های بعدی ذخیره میکنند.
شاید جالب باشد بدانید سایت ما می تواند به این رباتها بگوید کدام صفحات ما را ذخیره کنند و کدام یک را نگاه نکنند. ممکن است از خود بپرسید مگر صفحاتی داریم که نخواهیم دیده شوند؟ بله بعضی از صفحات مانند پنل کاربری و … نباید در دسترس رباتهای گوگل باشند.
نکته مهم دیگر آن که آیا تمام متن هایی که در سایت ها نوشته میشوند آیا ارزش و اعتبار یکسانی برای موتورهای جستجو مخصوصاً گوگل دارند؟ یا راههایی وجود دارد تا نگارش ما به شکلی باشد تا بهتر مورد توجه قرار بگیرند ؟
در ادامه تنظیمات و ابزارهایی که برای رسیدن به چنین اطلاعاتی لازم است را نام می بریم.
۱- نصب Yoast SEO
راهنمایی و انجام نکاتی که برای سئو سایت بهتر است.
۲- ایجاد نقشه سایت
نقشه راهنما برای رباتها تا بهتر بتوانند صفحات سایت ما را ببینند
۳- ایجاد robots.txt
دستورالعمل برای رباتها تا بدانند کدام صفحات را بررسی نکنند.
۴- نصب Google Analytics تنظیمات مورد نیاز
(برای توضیحات بیشتر، مقاله ی کاربردهای گوگل آنالیتیکس را بخوانید)
کاربران در چه ساعاتی از کدام شهرها و کشورها وارد شده و در هر صفحه ی ما چقدر وقت صرف کردهاند.
۵- نصب کنسول جستجوی گوگل Google Search Console و بررسی دوره ای گزارش ها
(برای توضیحات بیشتر، مقاله ی گوگل سرچ کنسول را بخوانید)
اینکه هر صفحه ی ما در چه رتبه ای قرار داد، چند بار در صفحه ی جستجوی گوگل به کاربران نمایش داده شده و چند نفر به آن وارد شده اند و گزارش های سلامت سایت و بسیاری از امکانات دیگر.
۶- بررسی ایندکس شدن صفحات مهم در گوگل
هر صفحه ی جدیدی که در سایت ایجاد میشود پس از مدتی توسط رباتهای گوگل کاوش میشود و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره میشود تا در صورتی که این صفحه شرایط لازم را داشت در پاسخ به جستجوی کاربران نمایش داده شود.
به مرحله ی ذخیره شدن صفحه ی سایت ما در بانک اطلاعاتیِ گوگل، ایندکس شدن میگویند. همیشه ایندکس شدن مساوی با نمایش در نتایج جستجو نیست ولی برای نمایش یک صفحه در نتایج آن صفحه حتما باید ایندکس شده باشد، پس ایندکس شدنِ صفحه پس از ایجاد، اهمیت زیادی دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.